یزدفردا: معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد، از تجهیز ۹۰ درصد از چاه‌ های کشاورزی و ۸۶ درصد چاه‌ های صنعتی و خدمات شهرستان میبد، خبر داد.

به گزارش یزدفردا: جواد منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان میبد با اشاره به اینکه تعداد ۸۵ حلقه چاه در بخش کشاورزی و تعداد ۵۲ حلقه چاه در بخش صنعت و خدمات شهرستان میبد فعال است، گفت: ۹۰ در صد از چاه‌های کشاورزی و ۸۶ درصد از چاه‌های صنعتی این شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند. 

او با اظهار اینکه ۹۸ درصد از منابع آبی شهرستان میبد در دشت یزد اردکان واقع شده است، افزود: متوسط افت این دشت با برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی سالیانه ۴۴ سانتیمتر است. 

منصوری با اشاره به اینکه میزان بارندگی شهرستان میبد امسال در بازه زمان مهر ماه تا ۸ آذر ماه ۶۵.۵ درصد کاهش داشته است، ابراز کرد: میزان بارندگی سال گذشته این شهرستان از اول مهر تا ۸ آذر ۲۰.۶ میلیمتر بوده است که امسال در همین بازه زمانی میزان بارندگی شهرستان ۷.۱ میلیمتر است. 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اعلام اینکه مجموع بیش از ۵۱ میلیون متر مکعب آب از منابع آبی شهرستان برداشت می‌شود، تصریح کرد: ۳۹ میلیون متر مکعب آب از طریق چاه ها، ۶.۱۴ میلیون متر مکعب از طریق چشمه‌ها و ۶.۱۳ میلیون متر مکعب از قنات‌ها برداشت می‌شود. 

منصوری با اشاره به اینکه ۳۹ میلیون متر مکعب آب از مجموعه چاه‌های کشاورزی، صنعتی و شرب و بهداشت برداشت می‌شود، گفت: در سال گذشته ۲۹.۲ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های کشاورزی، ۴.۷ میلیون متر مکعب از چاه‌های صنعت و خدمات و ۵.۱ میلیون متر مکعب آب از چاه‌های شرب و بهداشت برداشت شده است.

او با تاکید بر اینکه ۱۱ مورد اقدام حفاظتی در سالجاری توسط اداره منابع آب منطقه شمالی صورت در شهرستان میبد صورت گرفته است، افزود: در این راستا ۹ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و ۲ دستگاه حفاری غیر مجاز در این شهرستان توقیف شده است.  

شایان ذکر است در ابتدای این نشست مصطفی وطن خواه رئیس اداره منابع آب منطقه شمالی گزارشی از عملکرد این اداره در سال گذشته ارائه کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا